فرم تبصره ماده 100 سال 1403

فرم تبصره ماده ۱۰۰ سال ۱۴۰۳ + مهلت ارسال

تبصره ماده ۱۰۰ سال ۱۴۰۳ یکی از قوانین دریافت آسان مالیات و ممانعت از اختلافات مودی و سازمان امور مالیاتی به شمار می‌رود. صاحبین مشاغل امکان استفاده از این قانون برای تعیین مالیات و پرداخت آن را با توجه به برخی شرایط در اختیار دارند؛ آن هم بدون ارائه مدارک و اسناد استفاده شده که این تبصره را از سایر قوانین متمایز می‌کند.

البته در شرایط عدم پذیرش اطلاعات در نظر گرفته شده از سوی سازمان، اختیار تغییر و تعیین مبلغ جدید توسط شخص وجود دارد. تبصره ماده ۱۰۰ از بهترین روش ‌ها برای محاسبه و پرداخت مالیات به ویژه برای کسب و کارهای نوپا و کوچک است و برای این منظور باید اطلاعات مالی خود را وارد سامانه امور مالیاتی کنید. در این مطلب به همه چیز در مورد این تبصره در سال ۱۴۰۳ خواهیم پرداخت.

تبصره ماده ۱۰۰ چیست؟

فرم تبصره ماده 100 چیست؟

تبصره ماده ۱۰۰ سال ۱۴۰۳ به صورت ساده و خلاصه، از مشوق‌ های مالی در نظر گرفته شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای تشویق مودیان به پرداخت مالیات است. با توجه به این قانون، اگر مجموع فروش سالیانه صاحبان مشاغل تا ۱۰۰ برابر سقف معاف مالیاتی باشد، ثبت ‌نام اظهارنامه مالیاتی برای آن کسب و کار صورت نخواهد گرفت.

البته برای استفاده از این مزیت، فرد تا پایان خرداد هر سال باید برای ثبت ‌نام اظهارنامه مالیاتی سال قبل و ارائه دفاتر و مدارک مالی به اداره مالیات اقدام کرده باشد. در غیر این صورت، این تبصره تحت هیچ شرایطی شامل حال او نخواهد شد. به همین خاطر تمام صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی باید صورت حساب الکترونیکی خود را در سامانه مودیان مالیاتی ارسال کنند.

تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات ‌های مستقیم در هر سال توسط سازمان امور مالیاتی برای صاحبان کسب و کارها و یک سری از گروه ‌های شغلی تعیین می ‌شود. کاربران زیادی سوال دارند که این تبصره در هر سال چه تفاوت ‌هایی دارد که تنها تفاوت را باید سقف تعیین شده نسبت به سال‌ های قبل عنوان کرد و مهم است در مورد سقف آن در سال ۱۴۰۳ بدانید.

سقف تبصره ماده ۱۰۰ سال ۱۴۰۳

سقف تبصره ماده 100 سال 1403

بعد از این که با تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات ‌های مستقیم آشنا شدید، نوبت به حداکثر میزان استفاده از این تسهیلات می ‌رسد. قانون بودجه سال ۱۴۰۳ به ما می‌ گوید سقف تبصره ماده ۱۰۰ سال ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ میلیارد تومان بوده که این مودیان اشخاص حقیقی گروه اول، دوم و سوم را شامل می ‌شود. این مقدار نسبت به سال ‌های گذشته دستخوش تغییراتی شده و هیچ بعید نیست در سال ‌های آینده نیز همین روند را طی کند.

برای محاسبه دقیق مالیات می ‌توانید از نرم ‎‌افزارهای حسابداری فروشگاهی موجود در اینترنت استفاده کنید که هر یک امکانات جذابی را در اختیار شما قرار می‌دهند. تمام صاحبان کسب و کارهایی که مجموع فروش محصولات یا خدماتشان در سال قبل حداکثر ۱۰۰ برابر سقف معافیت مالیاتی است، می‌توانند از مزایای تبصره ماده ۱۰۰ بهره‌مند شوند.

البته همان‌طور که گفته شد، شرط استفاده از آن، بارگذاری فرم مالیات مقطوع در درگاه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی است. مشمولان تبصره ماده ۱۰۰ مالیات‌های مستقیم دیگر نیازی به نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارسال اظهارنامه عملکرد نخواهند داشت. یکی دیگر از شرایط بهره ‌مندی از ویژگی ‌های این تبصره، پرداخت کامل در سال‌ های گذشته و نداشتن بدهی است که در بخش‌ های بعدی بیشتر با آن آشنا خواهید شد. برای مشاهده پرونده مالیاتی خود نیز می‌توانید از طریق سامانه استعلام مالیات اقدام نمایید.

هدف از ثبت فرم تبصره ماده ۱۰۰ چیست؟

هدف از ثبت فرم تبصره ماده 100

حال شاید این سوال را داشته باشید که فرم تبصره ماده ۱۰۰ سال ۱۴۰۳ با چه هدفی تعیین شده است؟ از جمله این اهداف باید ساده کردن فرآیند پرداخت مالیات برای صاحبان مشاغل کوچک و نیز تشویق آن ‌ها به قانون ‌مندی و شفافی بیشتر در فعالیت ‌های اقتصادی خود است. با بهره ‌مندی از این تسهیلات، این اشخاص می‌ توانند مالیات خود را به صورت مقطوع و بدون نیاز به ارائه اظهارنامه مالیاتی به صورت کامل پرداخت کنند.

کسب و کارها با استفاده از این تبصره می ‌توانند از مزایای زیادی استفاده کنند که همین مزایا به عنوان اهداف انجام این کار به حساب می ‌آیند. مثلا این که کسب و کارها و صاحبان آن ‌ها از انجام برخی تکالیف مالیاتی معاف می ‌شوند، دیگر نیازی به ارسال اظهارنامه ندارند و امکان پر کردن فرم توافق تبصره و محاسبه آن را خواهند داشت. شرایط ارسال فرم تبصره از رایج‌ ترین سوالات است که در بخش بعدی به آن پرداخته خواهد شد.

شرایط ارسال فرم تبصره ماده ۱۰۰ در سال ۱۴۰۳

شرایط ارسال فرم تبصره ماده 100

مودیان مالی که می ‌خواهند از مزایای تبصره ماده ۱۰۰ سال ۱۴۰۳ مالیات مستقیم استفاده کنند؛ باید شرایط لازم را برای ثبت ‌نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی داشته باشند. در ادامه مروری بر این شرایط خواهیم داشت:

  • نخستین شرط استفاده از مزایای تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات ‌های مستقیم در سال ۱۴۰۳ این است که مجموع فروش کالا و خدمات در سال ۱۴۰۲ باید حداکثر ۱۰۰ برابر سقف معافیت مالیاتی گفته شده یعنی ۱۸ میلیارد تومان باشد.
  • ثبت ‌نام اظهارنامه مالیاتی تبصره ماده ۱۰۰ و در کنار آن، درخواست استفاده از این تبصره باید تا انتهای مهلت ثبت ‌نام اظهارنامه مالیاتی در سامانه ذکر شده ثبت و برای سازمان امور مالیاتی ارسال گردد. این سازمان هر ساله بازه زمانی را برای انجام این کار تعیین می‌کند. پیشنهاد می‌دهیم حتما اخبار مربوطه را برای پی بردن به این موضوع، پیگیری کنید.
  • مودیان مالی برای استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ باید مالیات سال قبل خود را به صورت مقطوع تعیین و پرداخت نمایند. همچنین برگ تشخیص صادره از سوی سازمان امور مالیاتی باید توسط مودی مورد قبول واقع شود.

به این خاطر که قیمت‌ گذاری تاثیر مستقیمی روی مجموع فروش محصولات و خدمات دارد، پیشنهاد می‌ دهیم حتما در مورد تعیین قیمت اطلاعات داشته باشید. تعیین قیمت بدون اطلاعات قبلی، مشکلاتی را در زمان استفاده از این تبصره برایتان به وجود خواهد آورد.

مزایای استفاده از تبصره ماده ۱۰۰

مودیان و اشخاص حقیقی صاحبان انواع مشاغل به ویژه کسب و کارهای کوچک می‌توانند با استفاده از تسهیلات تبصره ماده ۱۰۰ سال ۱۴۰۳ قانون مالیات‌های مستقیم از مزایای این قسمت از مقاله بهره‌مند شوند. البته مزایای بسیار بیشتری برای این تبصره وجود دارد، اما اهمیت این موارد به مراتب بیشتر است.

  • با در نظر گرفتن حداکثر تسهیلات ممکن، مالیات مقطوع نیز برای این اشخاص در نظر گرفته می‌شود.
  • این تبصره، عدم نیاز به تکمیل جداول مرتبط با درآمد و نیز هزینه تسلیم اظهارنامه مالیاتی را برای افراد تضمین خواهد کرد.
  • با این تبصره، نگهداری اسناد، مدارک و دفاتر دیگر معنایی نخواهد داشت.
  • ضمن این که هزینه اجاره به صورت مستقیم توسط سازمان مربوطه لحاظ می ‌شود.
  • همانطور که می ‌دانید، مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی و قرارگیری در فرآیند تشخیص و رسیدگی مالیاتی می ‌تواند حسابی زمان ‌بر باشد. این در حالی است که از مزایای این تبصره می ‌توان عدم نیاز به مراجعه حضوری و اقدامات دیگر را نام برد تا فرد بتواند در زمان و انرژی خود صرفه ‌جویی کند.
  • در نهایت بد نیست امکان برخورداری از تقسیط مالیات، آن هم به صورت بلند مدت را نام برد. متاسفانه به خاطر شرایط اقتصادی موجود، بسیاری از افراد از امکان پرداخت نقدی محروم بوده و به همین منظور، پرداخت قسطی برای آن ‌ها در نظر گرفته شده است. این کار در ۳۶ قسط به صورت ماهانه یعنی ۳ ساله انجام می‌گیرد.

نحوه محاسبه مالیات با تبصره ماده ۱۰۰ چگونه است؟

محاسبه مالیات با فرم تبصره ماده 100

برای محاسبه مالیات با تبصره ماده ۱۰۰ سال ۱۴۰۳، این مراحل را در نظر داشته باشید:

  1. تعیین و تشخیص درآمد مشمول مالیات مودی با توجه به اطلاعات در دسترس از سوی سازمان امور مالیات
  2. بررسی سیستمی نوع فعالیت مودی
  3. بررسی سیستمی سوابق فعالیت مودی و تکالیف انجام شده از سوی او
  4. بررسی سیستمی میزان مالیات سال قبل مودی
  5. بررسی سیستمی نسبت سود فعالیت مودی که منظور همان ضریب سوددهی براساس اینتاکد او است.
  6. بررسی وضعیت مالکیت کسب و کار از نوع انفرادی یا مشارکتی بودن آن
  7. کسر مبلغ اجاره از درآمد مشمول مالیات به دست آمده، تنها در صورت استیجاری بودن محل فعالیت و دسترسی سازمان به این اطلاعات
  8. محاسبه و اعمال میزان معافیت ماده ۱۰۱ ق م م برای مودی
  9. استخراج خالص درآمد مبنای محاسبه مالیات برای درآمد تبصره ۱۰۰
  10. اعمال نرخ مالیات بر درآمد موضوع ماده ۱۳۱ ق م م
  11. تعیین مالیات متعلقه فرم تبصره ماده ۱۰۰

با در نظر گرفتن تمام این مراحل می‌ توان به محاسبه مالیات با تبصره ۱۰۰ در سال ۱۴۰۳ پرداخت. متاسفانه سازمان امور مالیاتی از سال ۱۴۰۱ به بعد به منظور محاسبه مالیات تبصره ۱۰۰ از الگویی استفاده می ‌کند که به صورت شفاف برای مودیان در هیچ دستورالعمل و بخشنامه ‌ای اعلام نشده است.

مهلت ارسال فرم تبصره ماده ۱۰۰ در سال ۱۴۰۳

با توجه به بخشنامه سازمان امور مالیاتی و مجوز قانونی مراجع مربوطه مبنی بر مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل و پرداخت مالیات متعلقه آن ‌ها تا تاریخ ۱۵ مرداد ماه تمدید شده است. این در حالیست که پیش از این قرار بود این مهلت به اتمام برسد.

صاحبان کسب و کارهای واجد شرایط برای این تسهیلات می ‌توانند تا تاریخ ذکر شده با مراجعه به سامانه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی برای ارائه درخواست خود اقدام کنند. در صورت تاخیر در ارائه درخواست تا ۱۵ مرداد ماه، امکان استفاده از این تبصره در سال جاری برای مودی وجود نخواهد داشت. در صورت پرداخت تا پایان سال مالی، مالیات این افراد براساس عملکرد واقعی سال محاسبه و پرداخت می ‌شود. فرد در صورت عدم ارسال تبصره ماده ۱۰۰ سال ۱۴۰۳ و پرداخت مالیات علی ‌الحساب در موعد مقرر، مشمول جریمه خواهد شد.

نحوه استفاده از ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم

تمام مودیان مالیاتی مشمول این ماده باید برای ثبت ‌نام اظهارنامه مالیاتی تبصره ماده ۱۰۰ سال ۱۴۰۳ اقدام نمایند. شیوه ثبت ‌نام نسبت به اظهارنامه مالیاتی تفاوت داشته که در ادامه به آموزش آن می‌پردازیم:

  1. ابتدا وارد صفحه اصلی سامانه درگاه ملی خدمات به نشانی tax.gov.ir شده و کد ملی، رمز عبور و عدد تصویر امنیتی را وارد نمایید.
  2. در این بخش باید کد ۶ رقمی ارسال شده به شماره همراه خود را وارد کرده و دکمه ورود به سامانه را فشار دهید.
  3. بعد از ورود به حساب کاربری، پیامی با کادر قرمز در بالای صفحه نمایش داده می‌شود که باید روی آن کلیک کنید.
  4. اگر پرونده مالیاتی شما بیشتر از یک عدد است، ابتدا پرونده مورد نظر را در این مرحله برگزینید.
  5. اطلاعات هویتی با انتخاب این پرونده قابل مشاهده است. اگر از صحت اطلاعات مطمئن هستید، روی دکمه سبز رنگ مرتبط با ثبت کلیک کنید.
  6. در این مرحله سال عملکرد و نوع فعالیت خود را تعیین کرده و در نهایت دکمه تایید را بزنید.
  7. اطلاعات هویتی شما در صفحه بعدی نمایان است که باید روی گزینه ذخیره و ادامه کلیک کنید.
  8. در بخش بعدی، داده‌ های مربوط به مبالغ فروش را وارد کرده و روی دکمه افزودن کلیک نمایید.
  9. در پایان قبض مالیاتی صادره به شما نشان داده می‌شود. در صورت موافقت با مبلغ، روی دکمه صدور قبض کلیک نمایید.

نتیجه گیری

این مطلب به توضیح در مورد تبصره ماده ۱۰۰ سال ۱۴۰۳ برای پرداخت مالیات‌های مستقیم اشاره داشت که یکی از کم دردسرترین راه‌ ها به منظور تعیین و پرداخت مالیات کسب و کارها به شمار می‌رود. از مزایای موجود در این روش پرداخت مالیات می‌توان محاسبه خودکار و آنی را نام برد که اکثر مخاطبان هم اعتقاد به دردسر کمتر آن نسبت به روش‌ های دیگر دارند. همین موضوع، مشاغل را از انجام برخی تکالیف سلب می‌کند.

فهرست مطالب

این فرصت استثنایی رو از دست نده!!!
37 دقیقه مشاوره رایگان تلفنی از ما بگیر

مطالب اخیر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *