مالیات طلا

مالیات طلا در سال ۱۴۰۳ + نحوه محاسبه آن

امروزه خرید طلا یکی از راه های ساده و آسان برای بسیاری از افرادی است که به دنبال پس انداز یا حفظ ارزش پول خود هستند. با تورم هایی که در چند سال گذشته کشور ما شاهد آن بوده است، بازار خرید طلا بسیار داغ تر از پیش می باشد اما خبرهایی مبنی بر مالیات طلا به گوش می رسد که دغدغه مردم شده است. داشتن اطلاعات کافی درباره مالیات طلا هم برای خریداران و هم برای فروشندگان بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله به طور مفصل درباره طلا و مالیات مربوط به آن صحبت خواهیم کرد.

منظور از مالیات طلا چیست؟

مالیات طلا چیست

درست است که مالیات طلا یک بحث داغی است که بسیاری از افراد امروزه با آن درگیر هستند اما باید بدانید که موضوع جدیدی نیست و در واقع منظور از مالیات طلا همان مالیات ارزش افزوده است. مالیات طلا، معمولا بر اساس نرخ تعیین شده هنگام خرید طلا از خریدار دریافت می شود و سپس فروشنده در زمان مشخص آن را به سازمان امور مالیاتی می دهد.

مالیات طلا در سال ۱۴۰۳

مالیات طلا 1403

همانطور که ممکن است بدانید، در سال ۱۴۰۳ مالیات ارزش افزوده با ۱ درصد افزایش (۱۰ درصد مالیات ارزش افزوده) تصویب شد. همزمان با تصویب این قانون، اطلاعیه ای از سمت اتاق اصناف منشر شد که به شرح زیر می باشد:

به موجب بند (ر) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۳، نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده (۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ ۰۱/۰۱/۱۴۰۳ به میزان یک واحد درصد افزایش می ‌یابد. همانگونه متن قانون صراحتاً مقرر داشته افزایش مذکور صرفاً ناظر به نرخ عمومی موضوع ماده (۷) بوده و به نرخ‌ های خاص (طلا و جواهر و پلاتین) موضوع ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده سرایت نمی‌ یابد. در نتیجه، نرخ مالیات بر ارزش افزوده اجرت ساخت، حق ‌العمل و سود فروشندگان طلا، جواهر و پلاتین بدون تغییر باقی مانده و همچون گذشته ۹ درصد می ‌باشد. دریافت هرگونه وجهی تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده مازاد بر ۹ درصدِ اجرت، حق‌العمل و سود، مغایر قانون و موجب تعلق جریمه ‌های قانونی خواهد شد.

طبق این اطلاعیه مالیات بر ارزش افزوده طلا در سال ۱۴۰۳ بدون تغییر باقی خواهد ماند و در صورتی که طلا فروشان از این قانون تخطی کنند، مجرم شناخته خواهند شد.

انواع مالیات طلا

انواع مالیات طلا

یکی از انواع مالیات طلا که بسیار رایج است مالیات بر ارزش افزوده طلا است که بالاتر ذکر کردیم و توضیح دادیم اما لازم است بدانید که مالیات طلا تنها به همان منتهی نمی شود و دارای انواع دیگری نیز می باشد که در ادامه توضیح می دهیم.

نوع مالیات

نرخ مالیات

مالیات بر عایدی طلا

نرخ این مالیات به ‌صورت پلکانی معکوس اعمال می ‌شود. به‌ طورکلی نرخ این مالیات صفر تا ۴۰ درصد است که بسته به حجم و مدت‌زمان نگهداری سرمایه تعیین خواهد شد. نگهداری طلا کمتر از ۱ سال ۳۰ درصد، بین ۱ تا ۲ سال ۲۰ درصد و بیشتر از ۲ سال ۱۰ درصد مالیات دارد.

مالیات بر عملکرد طلا

مالیات بر عملکرد طلا فروشان، مالیات مستقیم است که نسبت به سود طلا فروشان بعد از کسر هزینه‌ ها اعمال می‌شود. پس از بدست آوردن سود خالص فروشنده، اگر سود تا ۵۰ میلیون تومان بود ۱۵ درصد، بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون ۲۰ درصد و بالاتر از ۱۰۰ میلیون ۱۰۰ درصد مالیات می‌پردازند.

مالیات بر ارزش افزوده

میزان مالیات طلا ۹ درصد بود که در ابتدا به تمامی عوامل مثلاً اصل طلا و غیره تعلق می‌گرفت

مالیات طلا در انواع مختلفی وجود دارند که هرکدام نسبت به دیگری تفاوت های بسیاری زیادی دارد. به عنوان مثال تقریبا تمامی افراد باید مالیات بر ارزش افزوده طلا را بپردازند، این در حالی است که ۹۹ درصد افراد از پرداخت مالیات بر عایدی طلا معاف هستند؛ چراکه معمولا دلالان مسمول این نوع مالیات می شوند که در مدت کوتاه سود زیادی به دست آورده اند.

نحوه محاسبه مالیات طلا

برای اینکه بتوانید میزان مالیات طلای خریداری شده را محاسبه کنید، ابتدا باید قیمت خام هر گرم طلا را در همان ساعت مشخص شده بدانید. سپس میزان اجرت را به آن اضافه نمایید که معمولا این عدد ثابت نیست و بستگی به طلا فروش دارد؛ بنابراین بهتر است میزان اجرت را از طلا فروش بپرسید.

بعد از محاسبه این موارد، ۷% سود طلا فروش را به کل مبلغ اضافه نمایید. مالیات ارزش افزوده که ۹ درصد است از جمع سود طلا فروش و اجرت به دست می آید. در ادامه به بررسی یک مثال واقعی میپردازیم.

فرض کنید شما قصد خرید یک انگشتر ۳ گرمی را دارید و قیمت روز طلا ۳.۵۰۰.۰۰۰ تومان می باشد. در این صورت خود طلا ۱۰.۵۰۰.۰۰۰ توما می شود که باید میزان اجرت را خود طلا فروش بپرسید. فرض کنیم که اجرت طلا فروش ۵۰۰.۰۰۰ تومان است که در نهایت مبلغ این انگشتر به ۱۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان می رسد.

میزان ۷ درصد این مبلغ سود طلا فروش است که ۷۷۰.۰۰۰ تومان است که اگر میزان اجرت را به آن اضافه نماییم، ۱.۲۷۰.۰۰۰ تومان خواهد شد. حال میزان ۹ درصد آن را به عنوان ارزش افزوده در نظر می گیریم که ۱۱۴.۳۰۰تومان می شود. بنابراین مبلغ نهایی طلای خریداری شده شما می شود:

۱۱.۰۰۰.۰۰۰ + ۷۷۰.۰۰۰ + ۱۱۴.۳۰۰= ۱۱.۸۸۴.۳۰۰

مالیات طلای فروشنده

بالاتر گفتیم که ۹ درصد مالیات ارزش افزوده را طلا فروش از خریدار دریافت می کند و باید در زمان های تعیین شده توسط فروشنده به سازمان امور مالیاتی پرداخت شود. همچنین فروشندگان موظف هستند اظهارنامه مالیاتی خود را نیز پر نمایند و میزان سود را به سازمان اطلاع دهند تا از آن به عنوان مبنایی برای تعیین مالیات درآمد استفاده نمایند.

۲۵ درصد مالیات طلا؟! کذب و دروغ

در سال ۱۴۰۳ یکی از خبرهایی که جنجال بسیار زیادی به پا کرد و سبب نگرانی سرمایه گذاران طلا شد این بود که برای خرید و فروش طلا باید ۲۵ درصد از سود معامله را به عنوان مالیات در نظر گرفت. در پی این بودجه، اعتراضات به قدری بالا گرفت که سازمان امور مالیاتی آن را تکذیب نمود و سپس اضافه کرد که خرید و فروش طلا باید در سامانه مودیان ثبت گردد و این کار برای دریافت مالیات بیشتر نیست، بلکه برای کاهش جرایم است.

مالیات خرید و فروش سکه

مالیات سکه طلا

در یک کلام باید بگوییم بله. خرید سکه مشمول مالیات است و اکثر افرادی که بر روی سکه سرمایه گذاری می کنند از این بابت نگرانی دارند. لازم است بدانید که اگر شخصی ۱۵ سکه از بانک مرکزی بگیرد باید برای هر سکه ۹۶۰ هزار تومان مالیات پرداخت کند. اگر این میزان بین ۱۵ تا ۲۵ عدد باشد، میزان مالیات برای هر سکه ۱ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان خواهد شد.

طلای آب شده مشمول مالیات است؟

مالیات طلای آب شده

خوشبختانه یکی از راه های سرمایه گذاری بدون پرداخت مالیات، خرید طلای آب شده است. طلای آب شده از پرداخت مالیات معاف است و به دلیل اینکه فاقد اجرت و سود فروشنده است یک گزیه عالی به حساب می آید؛ بنابراین از مزیت های خرید طلای آب شده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طلای آب شده فاقد مالیات است.
  • اجرت و دستمزد ساخت روی آن اضافه نمی شود.
  • ۷ درصد سود فروشنده ندارد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم یکی از دغدغه های اصلی مردم که محاسبه مالیات طلا است را بررسی نماییم. طلا یک فلز با ارزش و گرانبهایی است که در هر زمان می تواند پشتوانه شما باشد. با مطالعه این مقاله می توانید بهترین تصمیم را مبنی بر خرید طلا برای سرمایه گذاری بگیرید و برای پرداخت مالیات آن نگرانی نداشته باشید. همچنین می توانید برای انجام خدمات مالیاتی خود از کارشناسان سفیر حساب مشورت بگیرید.

فهرست مطالب

این فرصت استثنایی رو از دست نده!!!
37 دقیقه مشاوره رایگان تلفنی از ما بگیر

مطالب اخیر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *